ویتامین های مفید برای پوست
نوشته شده توسط : محسن

حفظ سلامت پوست با داشتن تغذیه‌ای مناسب میسر می‌شود. اولین استراتژی شما برای سلامت پوست باید دوری از اشعه مضر آفتاب باشد اما باید به موضوع دیگری هم توجه کنید.  این موضوع دیگر همان تغذیه سالم برای داشتن پوستی زیبا و بانشاط است. بسیاری از مواد مورد نیاز را می‌توانید با مصرف میوه و سبزیجات به دست آورید. در این مطلب مجله زندگی سبز گشنیز قصد داریم با بهترین ویتامین‌های مورد نیاز برای سلامتی و بویژه ویتامین های موثر در سلامتی و زیبایی پوست بیشتر آشنا شویم.

ویتامین A

این ویتامین قادر است همانند یک آنتی اکسیدان عمل کند و در غذاهایی مانند سیب زمینی شیرین، هویج و اسفناج یافت می‌شود. نوعی از ویتامین A که با نام رتینوئید شناخته می‌شود، در تخم مرغ و لبنیات وجود دارد. در واقع این ویتامین برای سلامت پوست ضروری است و کرم‌هایی که دارای آن هستند، می‌توانند سودمند باشند. البته این کرم‌ها را باید با تجویز پزشک دریافت کنید چون که ممکن است برخی از عوارض جانبی آن شامل حال شما شود. راه دیگر همان تغذیه سالم و دریافت ویتامین از مواد غذایی طبیعی است که علاوه بر پوست، روی بینایی شما هم تاثیر مثبتی دارد.

ویتامین C

ویتامین C از آن دسته ویتامین‌های پراهمیتی است که برای سلامت تمام بدن شما از جمله پوست نیاز است. این ویتامین را می‌توان در موادی مانند گوجه، بروکلی، فلفل دلمه‌ای و اکثر سبزیجات مفید، پیدا کرد. تاثیر آن روی پوست به دلیل کمک در ساخت کلاژن است که باعث استحکام آن می‌شود. ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانی نیز هست و می‌تواند پوست شما را از صدمه دیدن توسط رادیکال‌های آزاد حفظ کند. آگاهی از کمبود ویتامین C در بدن نقش مهمی در حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری ها دارد.

ویتامین E

ویتامین E بیشترین تاثیر را در زیبایی و طراوت پوست شما دارد. همچنین به نظر می‌رسد که این ویتامین در بالا نگه داشتن میزان ویتامین A تاثیرگذار است و علاوه بر آن، می‌تواند سلول‌های پوستی را از خطر رادیکال‌ها در امان نگه دارد. طبق برخی از تحقیقات، ویتامین E حتی در از بین بردن آکنه تاثیر به سزایی دارد. می‌توانید این ویتامین مفید را در مواد همچون آجیل، دانه‌ها، روغن‌های گیاهی و بسیاری از میوه‌ها پیدا کنید.

بهترین ویتامان ها برای سلامت و زیبایی پوست زنان

ویتامین K

ویتامین K برای کمک به روند لخته شدن خون در بدن ضروری است، که به بدن کمک می‌کند تا زخم‌ها، کبودی‌ها و نواحی آسیب دیده از عمل جراحی را بهبود بخشد. همچنین تصور می‌شود که عملکرد اصلی ویتامین K  در برخی از شرایط پوستی مانند علائم کششی، رگه‌های عنکبوتی،زخم‌ها، نقاط سیاه در پوست یا خشک شدن زیر چشم ها موثر باشد.

ویتامین K در بسیاری از کرم های موضعی مختلف برای پوست یافت می‌شود و می‌تواند به درمان انواع شرایط پوستی کمک کند. پزشکان به طور مکرر از کرم‌هایی که حاوی ویتامین K هستند برای بیمارانی که به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، استفاده می‌کنند تا به کاهش تورم و کبودی کمک کنند. این ممکن است به تسریع در بهبود پوست کمک کند. با این حال، تحقیقات در مورد تأثیر ویتامین K بر روی پوست محدودتر از ویتامین E و C است. فراموش نکنید که ویتامین k در گیاهانی مثل اسفناج ،کاهو،کلم و لوبیا سبز وجود دارد.

ویتامین D

بیشتر افرادی که در بخش شمالی کره زمین زندگی می‌کنند، به اندازه کافی در معرض نور خورشید نیستند به همین دلیل از کمبود ویتامین D رنج می‌برند. پوست ما قادر است از طریق تابش نور خورشید، ویتامین D را تولید کند. ویتامین D در برخی غذاها همانند قارچ، ماهی و تخم مرغ وجود دارد. اگر می‌خواهید از دریافت میزان کافی این ویتامین مطمئن شوید، از داروخانه مکمل آن را تهیه کنید. طبق برخی از تحقیقات، کمبود ویتامین D موجب بروز آکنه در سطح پوست می‌شود و زیبایی پوست را دچار خدشه می‌کند.

منبع: گشنیز





:: بازدید از این مطلب : 110
تاریخ انتشار : جمعه 1 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: